Jesteśmy tutaj po to, aby Ci pomagać:

 

  • Pamiętaj, jako nasz Pacjent jesteś dla nas bardzo ważny.
  • Naszym celem jest leczenie i pomaganie.
  • Chcemy, abyś czuł się w naszej Jednostce, jak najlepiej.
  • Opiekujemy się Tobą teraz, bo potrzebujesz pomocy.
  • Nasz Personel jest po to, aby pomagać dzieciom, udzielać im wsparcia, jeśli więc masz jakiekolwiek pytania, czy prośby zwróć się do któregoś z naszych pracowników.
  • Jeśli chcesz, powiedz, jak lubisz, aby do Ciebie się zwracać.
  • Śmiało możesz zapytać, każdego naszego pracownika, o to jak ma na imię.
  • Pamiętaj o tym, że jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe, po prostu o to spytaj, a my postaramy się to wyjaśnić.
  • Jesteś naszym pacjentem, chcemy abyś wiedział, że Twoje zdrowie jest dla nas bardzo ważne.
  • Jeśli jest coś, co Ci nie odpowiada, nie czekaj powiedz o tym wprost naszemu pracownikowi, bądź swoim rodzicom, opiekunom.
  • Staramy się wykonywać badania w sposób taki, aby nie sprawiać Ci bólu, nie zawsze jest to możliwe, czasami musimy działać szybko w trosce o Twoje zdrowie.
  • Jeśli jest Ci smutno, tęsknisz za kimś, po prostu powiedz nam o tym, postaramy się wspólnie z Tobą Ci pomóc. Jeśli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, nie wstydź się możesz nas o to poprosić, bez Twojej zgody nie będziemy tego robić nie martw się o to.
  • Opiekujemy się wszystkimi pacjentami tak samo, nie zawsze będziemy mieli tyle czasu, dla Ciebie, ile może być chciał, ale będziemy się starali, aby mieć go jak najwięcej.
  • Pamiętaj, o tym, że będziemy starali się pytać Cię o Twoje zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
  • Pamiętaj, jeśli będzie potrzeba, abyś został z nami na noc, rodzice, opiekunowie mogą pozostać z Tobą.

Prosimy Cię pamiętaj, aby przebywając w naszej Jednostce:

 

  • Zachowywać się z kulturą.
  • Szanować innych w tym swoich rówieśników.
  • Przestrzegać obowiązujących zasadą i reguł porządkowych.
  • Wykonywać polecenia naszego Personelu.

 

Chcemy abyś wiedział, przeczytaj to uważnie:

 

Jeżeli spotkało Cię w domu, albo w naszej Jednostce, coś, czego nie akceptujesz, coś co Cię niepokoi, martwi, smuci, albo ktoś Cię skrzywdził lub zachował w sposób nieodpowiedni, albo w sposób, którego nie akceptujesz, śmiało możesz nam o tym powiedzieć i poprosić o pomoc np. lekarza, pielęgniarkę. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był bezpieczny.


 

Przemoc fizyczna

 

  • To przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone.
  • Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko.
  • Może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.
  • To bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, kopanie dziecka, potrząsanie nim lub rzucanie, drapanie, szczypanie, gryzienie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, przypalanie, poparzenie lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś.

Przemoc emocjonalna

  • Przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania.
  • Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, ignorowanie potrzeb emocjonalnych dziecka, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianie, oczernianie, odrzucanie, upokarzanie, straszenie, przypisywanie negatywnych cech dziecku, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem/opiekunem a dzieckiem.
  • Przemocą jest także nieodpowiednia socjalizacja, demoralizacja, a także sytuacja, gdy dziecko jest świadkiem przemocy.

Przemoc seksualna

 

  • Każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem poniżej 15 rż.
  • Włączanie dziecka w aktywność seksualną: którą nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób, i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa.
  • Aktywność seksualna między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy.
  • Kontakt fizyczny (dotykanie intymnych części ciała, penetracja).
  • Bez kontaktu fizycznego – ekshibicjonizm, wszelkie formy werbalnego molestowania i skłaniania do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming (uwodzenie w internecie w celu nawiązania kontaktu).
  • Komercyjne kontakty seksualne z dzieckiem (wyzyskiwanie seksualne dziecka), gdy w zamian za udział w czynnościach seksualnych dziecko otrzymuje korzyść lub obietnicę korzyści.

 

Zaniedbanie

  • Niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw przez rodziców, opiekunów, lub inne osoby zobowiązane do opieki, wychowania i ochrony dziecka.
  • Obejmuje zarówno pojedyncze sytuacje, jak i schemat funkcjonowania, w którym rodzic/opiekun nie zapewnia odpowiednich warunków rozwoju i dobrostanu dziecka.
  • Może to dotyczyć takich obszarów jak:

– zdrowie,

– edukacja,

– rozwój emocjonalny,

– odżywianie,

– schronienie i bezpieczne warunki życia[1].

 

 

 

Informacje o możliwości uzyskania bezpłatnej pomocy przez dziecko

 

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży czynny całą dobę przez cały tydzień. Pamiętaj masz prawo szukać wsparcia dla siebie. Jeśli tego potrzebujesz zadzwoń pod bezpłatny numerem: 116 111

Więcej informacji możesz także uzyskać wchodząc na stronę www.116111.pl

Rzecznik Praw Dziecka prowadzi darmowy, całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufaniam gdzie zarówno dzieci, jak i ich rodzice, czy opiekunowie mogą w każdej chwili uzyskać profesjonalne wsparcie psychologiczne i prawne. Jeśli tego potrzebujesz zadzwoń pod bezpłatny numer: 800 12 12 12

Każde dziecko telefonując pod wskazane numery może porozmawiać o wszystkim, o  przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach w szkole czy emocjach, których doświadcza. Może uzyskać pomoc w sytuacji, kiedy czują się dyskryminowane, kiedy doświadcza przemocy lub jest jej świadkiem.

  • Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na terenie miasta Żary

ul. Parkowa 8 (MOPS), 68-200 Żary, pok. 112

telefon: 68 475 55 80, 512 170 528

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • Zespół Interdyscyplinarny na terenie miasta Żagań

Ośrodek Pomocy Społecznej w Żaganiu

ul. Włókniarzy 3, 68-100 Żagań

telefon: 68 478 22 90, 535 202 511

  • Rzecznik Praw Dziecka 
    ul. Chocimska 6 , 00-791 Warszawa 
    telefon: (22) 583 66 00
    fax: (22) 583 66 96 
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "NIEBIESKA LINIA" telefon: 800 12 00 02 - czynny całą dobę

 

Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem w 105.KSzWzP w Żarach

Skrócona wersja Procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem w 105.KSzWzP w Żarach

 

[1] Standardy ochrony dzieci w placówkach medycznych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę,

Do pobrania:

Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej (format pliku *docx) : POBIERZ

Upoważnienie do odbioru dokumentacji medycznej (format pliku *docx) : POBIERZ

Oświadczenie osoby bliskiej - wzór (format pliku *docx) : POBIERZ

 

Numer tel. do archiwum w Żarach 68 470 78 84

Numer tel. do archiwum w Żaganiu 68 477 12 69

Załącznik nr 1 do Zarządzenia Komendanta nr 77/2023 z dnia 20.07.2023 r.

Przepisy ogólne

  1. Procedura określa zasady odbywania się odwiedzin pacjentów w oddziałach szpitalnych.
  2. Procedura obowiązuje na wszystkich oddziałach szpitala.

Zasady odwiedzin pacjentów

  1. Odwiedziny w Szpitalu odbywają się w każdy dzień tygodnia.
  2. Ze względu na warunki lokalowe oraz specyfikę poszczególnych oddziałów decyzja o zalecanych godzinach i czasie odwiedzin podejmowana jest przez kierownika/ordynatora oddziału.
  1. Odwiedziny nie mogą zakłócać procesu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej i spokoju innych pacjentów.
  2. Pacjentów mogą odwiedzać osoby pełnoletnie. Dzieci w trakcie odwiedzin muszą znajdować się pod opieką osoby dorosłej, która odpowiada za ich bezpieczeństwo oraz zachowanie.
  3. Chory ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną wskazaną przez pacjenta. Zasady sprawowania dodatkowej opieki określa procedura pn. Zasady sprawowania dodatkowej opieki pielęgnacyjnej.
  4. Pacjent ma prawo do tego, aby jego odwiedziny były ograniczone lub zniesione w stosunku do określonych przez niego osób.
  5. Rekomenduje się, aby jednego pacjenta jednoczasowo odwiedzały maksymalnie dwie osoby.
  6. Podczas obchodów lekarskich lub wizyt lekarskich/pielęgniarskich osoby odwiedzające zobowiązane są do opuszczenia sali chorych w momencie omawiania stanu zdrowia innego pacjenta.
  7. Osoby odwiedzające przed kontaktem z pacjentem powinny dokonać dezynfekcji rąk przed wejściem na oddział oraz po wyjściu z sali lub oddziału.
  8. Zakazuje się odwiedzin osobom:

1) pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających,

2) wykazujących objawy infekcji wirusowej,

3) dotkniętych chorobą zakaźną.

  1. Osobom odwiedzającym zabrania się:

1) prowadzenia głośnych rozmów,

2) palenia tytoniu,

3) dostarczania i podawania leków,

4) dostarczania pacjentom alkoholu, papierosów, napojów i artykułów spożywczych niezalecanych przez lekarza,

5)wprowadzania zwierząt,

6) siadania lub spania na łóżkach chorych.

  1. Osoby odwiedzające zobowiązuje się do:

1) przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa,

2) poszanowania mienia Szpitala.

Przepisy końcowe

  1. Personel szpitala ma prawo odmówić wstępu osobom nieprzestrzegającym zasad obowiązujących w szpitalu oraz nakazać opuszczenie terenu szpitala;
  2. W sytuacji prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta, odwiedziny mogą zostać zawieszone na czas określony przez Komendanta szpitala.

INFORMACJE O STANIE ZDROWIA 

  

INFORMACJE DLA BLISKICH PACJENTÓW W ZWIĄZKU Z COVID-19

 Informujemy,  iż z uwagi na obecną sytuację sanitarno –epidemiologiczną 

TELEFONICZNE INFORMACJE O STANIE ZDROWIA PACJENTÓW UDZIELANE SĄ OSOBOM UPRAWNIONYM*

  • w zakresie opieki pielęgniarskiej – przez pielęgniarki oddziałowe,
  • w zakresie opieki lekarskiej -  przez ordynatora, kierownika oddziału lub lekarza dyżurującego

w godzinach od 12:00 do 13:30, pod numerami telefonów właściwych oddziałów.

 

 

Sprawdź numery telefonów do oddziałów: 

ODDZIAŁY - Żary 

ODDZIAŁY - Żagań 

 

*    Osoby uprawnione:

  • Osoby upoważnione przez pacjenta do udzielania im informacji (ustnie lub w formie pisemnego oświadczenia składanego w ramach czynności związanych z przyjęciem do placówki).
  • Osoby bliskie (uprawnione w szczególnych sytuacjach – w okolicznościach przewidzianych w art. 31 ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r.  o zawodzie lekarza i lekarza dentysty - pacjent nie ukończył 16 lat; pacjent jest nieprzytomny; pacjent jest niezdolny do zrozumienia znaczenia informacji ). Osobą bliską, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta jest małżonek, krewni lub powinowaty do drugiego stopnia w linii prostej, przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca we wspólnym pożyciu lub osoba wskazana przez pacjenta.