AKTUALNE REALIZACJE

AKTUALNOSCI

Bezpłatne badania płuc - kliknij by dowiedzieć się więcej

 

 Zatrudnimy Kierownika SOR! (LINK)

 

 

COVID-19

SZCZEPIMYSIE logo

SZCZEPIENIA PRZECIW COVID-19

TESTY NA COVID-19 

 

GRYPA 

SZCZEPIENIA W RAMACH POZ 

SZCZEPIENIA BEZPŁATNIE DLA SENIORÓW 75+ I OKREŚLONYCH GRUP ZAWODOWYCH 

 

 

 

Wolne miejsca specjalizacyjne:

pracaa1

 

 

  Zatrudnimy lekarzy:

lekarze

 

 

 

corona

 

 

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Żarach

Kontakt: tel. 68 470 62 58

 

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna Żaganiu

Kontakt: tel. 68 477 66 00

  

     Numer infolini Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczącej postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem

800 190 590   

 

 


Centrum diabetologiczne w 105 Kresowego Szpitalu Wojskowym z Przychodnią
w Żarach zostało utworzone w 2008 roku. Inicjatorem był ówczesny Zastępca Dyrektora szpitala ds. medycznych Marek Femlak. Powstało, aby zapewnić kompleksową opiekę nad pacjentami z cukrzycą na terenie Żar i okolic. 

Kadra Centrum diabetologicznego:

Kierownik: dr n. med. Marek Femlak

specjalista II stopnia chorób wewnętrznych, diabetolog

Pielęgniarka diabetologiczna: mgr pielęgniarstwa Anna Reślińska

specjalistka pielęgniarstwa diabetologicznego
    Konsultant Wojewódzki w dziedzinie pielęgniarstwa diabetologicznego  

Dietetyk mgr Anna Marciniak

diab2023

Miejsce:

105 Kresowy Szpital Wojskowy z Przychodnią SPZOZ w Żarach

ul. Domańskiego 2, 68-200 Żary

Budynek nr 23 (poliklinika), gab. nr 123 (I piętro)

 

Kontakt:

Telefon: (68) 470 78 90 /

w godz. 07:00 – 14:30 od poniedziałku do piątku

            Zasadniczym celem działalności Centrum jest leczenie cukrzycy i jej powikłań, tj. nefropatii, retinopatii, neuropatii oraz powikłań sercowo-naczyniowych. Ponieważ choroba ta dotyczyć może każdej części naszego ciała, opieka nad pacjentem musi być kompleksowa. 

            Centrum nasze ściśle współpracuje z szeregiem specjalistów z różnorodnych dziedzin medycyny. Jeśli zachodzi potrzeba diagnostyki, pacjent może wykonać takie badania na miejscu w naszym szpitalu. Począwszy od konsultacji okulistycznej, chirurgicznej, neurologicznej aż po takie specjalistyczne procedury jak tomografia komputerowa (TK), angiografia fluoresceinowa, laseroterapia cukrzycowa, usg dopplerowskie, badania hemodynamiczne  bądź rezonans magnetyczny (MR). 
            Wyniki zleconego pakietu badań z krwi (m.in. peptyt C, HbA1C, poziom insuliny, dobowy profil glukozy, profil lipidowy, GFR) otrzymujemy w ciągu 2-3 godz. od pobrania.

            Drugim bardzo ważnym zadaniem Centrum jest szeroko rozumiana edukacja w zakresie świadomego, kontrolowanego i racjonalnego żywienia, trybu życia
z odpowiednią aktywnością fizyczną. Uczymy jak skutecznie pomóc opanować cukrzycę, zniwelować jej szkodliwy wpływ na stan zdrowia, czyli jak uniknąć powikłań cukrzycowych. 
            Centrum Diabetologiczne opiekuje się i prowadzi zajęcia edukacyjne nie tylko z chorymi, ale również z najbliższymi członkami rodzin. Pacjent ma możliwość uczestniczyć wraz z rodziną aktywni we wszystkim, co dotyczy zapobiegania, leczenia, stosowania zasad zdrowego odzywania, jego choroby-cukrzycy. 

            Naszych nowych pacjentów ze świeżo wykrytą cukrzycą uczymy w praktyce jak samodzielnie wykonać pomiar stężenia cukru we krwi.
Każdy zostaje wyposażony w opaskę nadgarstkową informującą o chorobie
i dzienniczek samokontroli. Dysponujemy szeroką bazą materiałów edukacyjnych: broszury, plakaty i inne. Organizujemy pokazy praktyczne obsługi gleukometrów i penów insulinowych.

Cykliczne wydarzenia:


Centrum Diabetologiczne w listopadzie każdego roku uczestniczy w Światowym Dniu Walki z Cukrzycą. Organizowane są wtedy między innymi prelekcje ze specjalistami-praktykami z naszego szpitala na temat leczenia cukrzycy i jej powikłań. Ponadto każdy ma możliwość skorzystać z bezpłatnego pomiaru glukozy we krwi, z porad żywieniowych, zmierzyć ciśnienie tętnicze, określić swoje BMI oraz dokonać pomiaru tkanki tłuszczowej.

swietocukrzycy

 

Podstawowe informacje związane z zagrożeniami cyberbezpieczeństwa

105. Kresowy Szpital Wojskowy z Przychodnią SPZOZ w Żarach decyzją Ministra Obrony Narodowej został uznany za operatora usługi kluczowej, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 5 lipca 2018 roku o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. poz. 1560), w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.

cyber

Za operatora usługi kluczowej uznaje się podmiot, jeżeli:

1) świadczenie tej usługi zależy od systemów informacyjnych,

2) incydent mógłby mieć istotny skutek zakłócający dla świadczenia usługi kluczowej przez tego operatora.

Podstawowe pojęcia:

1) cyberbezpieczeństwo – odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy;

2) incydent – zdarzenie, które ma lub może mieć niekorzystny wpływ na cyberbezpieczeństwo;

3) incydent krytyczny – incydent skutkujący znaczną szkodą dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego, interesów międzynarodowych, interesów gospodarczych, działania instytucji publicznych, praw i wolności obywatelskich lub życia i zdrowia ludzi, klasyfikowany przez właściwy CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV;

4) incydent poważny – incydent, który powoduje lub może spowodować poważne obniżenie jakości lub przerwanie ciągłości świadczenia usługi kluczowej;

5) incydent istotny – incydent, który ma istotny wpływ na świadczenie usługi cyfrowej w rozumieniu art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/151 z dnia 30 stycznia 2018 r. ustanawiającego zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 w odniesieniu do dalszego doprecyzowania elementów, jakie mają być uwzględnione przez dostawców usług cyfrowych w zakresie zarządzania istniejącymi ryzykami dla bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych, oraz parametrów służących do określenia, czy incydent ma istotny wpływ (Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 48), zwanego dalej „rozporządzeniem wykonawczym 2018/151”;

6) incydent w podmiocie publicznym – incydent, który powoduje lub może spowodować obniżenie jakości lub przerwanie realizacji zadania publicznego realizowanego przez podmiot publiczny;

7) obsługa incydentu – czynności umożliwiające wykrywanie, rejestrowanie, analizowanie, klasyfikowanie, priorytetyzację, podejmowanie działań naprawczych i ograniczenie skutków incydentu;

8) podatność – właściwość systemu informacyjnego, która może być wykorzystana przez zagrożenie cyberbezpieczeństwa;

9) ryzyko – kombinację prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia niepożądanego i jego konsekwencji;

10) szacowanie ryzyka – całościowy proces identyfikacji, analizy i oceny ryzyka;

11) system informacyjny – system teleinformatyczny, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570 oraz z 2018 r. poz. 1000 i 1544), wraz z przetwarzanymi w nim danymi w postaci elektronicznej;

12) usługa cyfrowa – usługę świadczoną drogą elektroniczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219 oraz z 2018 r. poz. 650), wymienioną w załączniku nr 2 do ustawy;

13) usługa kluczowa – usługę, która ma kluczowe znaczenie dla utrzymania krytycznej działalności społecznej lub gospodarczej, wymienioną w wykazie usług kluczowych;

14) zagrożenie cyberbezpieczeństwa – potencjalna przyczyna wystąpienia incydentu;

15) zarządzanie incydentem – obsługę incydentu, wyszukiwanie powiązań między incydentami, usuwanie przyczyn ich wystąpienia oraz opracowywanie wniosków wynikających z obsługi incydentu;

16) zarządzanie ryzykiem – skoordynowane działania w zakresie zarządzania cyberbezpieczeństwem w odniesieniu do oszacowanego ryzyka.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 października 2018 r. w sprawie progów uznania incydentu za poważny (Dz.U. 2018 poz. 2180) za kryteria krytyczności incydentu przyjąć należy:

  • brak dostępności usługi powyżej 24 godzin,
  • brak poufności danych przetwarzanych w usłudze,
  • brak integralności danych przetwarzanych w usłudze.

W obszarze usługi kluczowej funkcjonują w Szpitalu następujące procedury:

  • Polityka Ochrony Danych Osobowych,
  • Regulamin Ochrony Danych Osobowych,
  • Plan ciągłości działania,
  • Instrukcja Zarządzania Systemów Informatycznych,
  • Polityka kluczy,
  • Regulamin użytkowania komputerów przenośnych,
  • Metody i środki uwierzytelnienia,
  • Procedura tworzenia kopii zapasowych.

Tekst został opracowany na podstawie poniższych przepisów.

  • Ustawa z dnia 5 lipca 2018 roku o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. poz. 1560);
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 4 grudnia 2019 r. w sprawie warunków organizacyjnych i technicznych dla podmiotów świadczących usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz wewnętrznych struktur organizacyjnych operatorów usług kluczowych odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwa (Dz.U. 2019 poz. 2479);
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 października 2018 roku w sprawie rodzajów dokumentacji dotyczącej cyberbezpieczeństwa systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi kluczowej (Dz.U. poz. 2080);
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 października 2018 r. w sprawie progów uznania incydentu za poważny (Dz.U. 2018 poz. 2180);